70 LAT TOYOTY LAND CRUISER

OD TOYOTY JEEP BJ DO NAJNOWSZEJ GENERACJI LEGENDARNEGO MODELU

2021-08-20

W sierpniu 2021 roku minie 70 lat, odkąd Toyota po raz pierwszy pokazała model BJ, znany do dziś pod nazwą Land Cruiser. To najdłużej produkowany samochód marki. Terenówka na ramie z napędem 4x4 powstawała z myślą o służbach mundurowych. Szybko stała się jednak popularna i wśród cywilnych kierowców, zyskując opinię auta, które poradzi sobie w każdych warunkach, wszędzie dojedzie i zawsze bezpiecznie wróci do domu.

 

Współczesna historia Toyoty rozpoczęła się wraz z prezentacją pierwszego samochodu marki – modelu Land Cruiser, znanego początkowo pod nazwą Toyota Jeep BJ.

Pierwszy prototyp tego auta został ukończony w styczniu 1951 roku, ale to drugi egzemplarz zasłynął wyczynem, jakiego nie dokonał wcześniej żaden samochód. W lipcu 1951 roku terenowa Toyota wjechała na szóstą stację szlaku na górę Fuji, udowadniając tym samym swoje nadzwyczajne możliwości. Po tym osiągnięciu japońska policja zamówiła 289 egzemplarzy modelu BJ, a zaraz potem po nową Toyotę zgłosiły się kolejne służby.

Początkowo auto to było montowane tylko na zamówienie. Stała produkcja ruszyła dopiero w 1953 roku w fabryce Toyota Honsya. Rok później terenówka Toyoty otrzymała nową, znaną do dziś nazwę Land Cruiser. Pomogła jej ona w międzynarodowej ekspansji, która rozpoczęła się wraz z modelem J20, a rozkręciła się na dobre za sprawą Land Cruisera J40.

W ciągu 70 lat obecności na rynku Toyoty Land Cruiser sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy tej legendarnej terenówki. Model ten był montowany głównie w Japonii, ale także w Ameryce Południowej, Europie, Rosji czy Chinach. Land Cruiser jest obecnie dostępny w około 190 krajach i regionach, a jego roczna globalna sprzedaż sięga 400 000 samochodów.

Legendarna terenówka Toyoty zachwyca swoją różnorodnością – kilkanaście modeli, mnóstwo wariantów różniących się rodzajem nadwozia, silnikiem, standardem wyposażenia i przeznaczeniem. Wśród rodzajów nadwozia znajdziemy 3- i 5-drzwiowe SUV-y, kombi, troop carriery, pick-upy oraz auta z miękkim dachem i kabrio.

Najbardziej rozpoznawalne modele to:
- obecny na rynku w latach 1960–1984 J40, który rozsławił markę Land Cruisera na świecie,
- produkowany od 1984 aż do dziś model J70,
- znany z silników V8 i wielokrotnych zwycięstw w Rajdzie Dakar w klasie aut produkcyjnych model 200,
- łączący świetne właściwości terenowe z wykończeniem i wyposażeniem klasy premium model 150, na niektórych rynkach występujący pod nazwą Prado.

Terenowe Land Cruisery znajdziemy dziś pod każdą szerokością geograficzną i na każdym kontynencie, łącznie z Antarktydą. Nie mogą się bez niego obyć rolnicy, pracownicy stacji badawczych, organizacje humanitarne i służby ratownicze. Podróżnicy i fani off-roadu nie wyobrażają sobie realizacji swojej pasji za kierownicą innego samochodu.

Land Cruiser miał swój ogromny udział w ugruntowaniu reputacji Toyoty jako marki szczycącej się wyjątkową jakością i niezawodnością, na której Toyota zbudowała swoją pozycję światowego lidera.

Europejska Toyota Land Cruiser

W Europie dostępny jest obecnie Land Cruiser 150. Jest to komfortowa terenówka o długości 4840 mm, którą można kupić z silnikiem Diesla 2.8 D-4D o mocy 204 KM, sparowanym z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Motor ten zapewnia maksymalny moment obrotowy 420 lub 500 Nm przy niskich obrotach, co ułatwia ruszanie pod górę lub w trudnym terenie. Land Cruiser rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s i zużywa od 9,1 l/100 km paliwa.

Model ten słynie z bardzo dobrych właściwości terenowych, jak również z bogactwa elektronicznych systemów wspierających jazdę w off-roadzie, komfortowego wnętrza i długiej listy wyposażenia na poziomie wysokiej klasy auta osobowego. System multimedialny łączy się ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay® i Android Auto™, oferując także nawigację z aktualizacją online oraz systemy łączności. Druga generacja systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense ma szeroki zakres działania i wiele nowoczesnych funkcji zapobiegania kolizjom.